Stjärnreporter, wallraffande piga, äventyrerska och resenär

Klädd i motorcykelkläder och med pistol i handväskan bröt hon mot det tidiga 1900-talets normer om vad kvinnor förväntades göra, skrev presshistoria, kämpade för kvinnlig rösträtt och var en röst för den vanliga människan. Utställningen skildrar Ester Blenda Nordströms spännande liv.

Trots att Ester Blenda Nordström var både hyllad och berömd under sin livstid föll hon i glömska under många år. År 2016 kom Anna Hylanders dokumentärfilm Ester Blenda och året därpå utkom Fatima Bremmers biografi Ett jävla solsken. Boken tilldelades Augustpriset 2017 och har sålts i över 240 000 exemplar.

Utställningen Ester Blenda! har tidigare visats på Skarhults slott i Skåne, där den engagerade en stor och bred publik från hela landet. Utställningen är uppbyggd scenografiskt av Eva Canebro och levandegör händelser i Ester Blendas liv genom föremål, filmer och en bildskatt ur privata arkiv. Ester Blenda! har gjorts av utställningsproducent Alexandra von Schwerin i samarbete med författaren Fatima Bremmer och filmregissören Anna Hylander.

Utställningen är ett samarbete med Kalmar Slott, Kalmar läns museum och kulturproducent Charlotte Aaby Hertzman. Under året får du även ta del av spännande föreläsningar och temakvällar som belyser olika delar av Ester Blendas liv.

Om Ester Blenda Nordström

Endast 23 år gammal anställdes Ester Blenda Nordström som journalist på Svenska Dagbladet, där hon går under signaturen Bansai. Ständigt med sin kamera i högsta hugg, som en nutida bloggare, var hon en av det tidiga 1900-talets äventyrerskor och undersökande journalister. Jakten på kickarna får henne att ta risker, att wallraffa som piga, att utstå extrema villkor i Sibirien eller att ge sig ut på drift över de amerikanska kontinenterna. Hon söker fysiskt extrema och ofta farliga situationer, samtidigt som hon har ett hemligt kärleksförhållande med Carin Frisell. Men hon betalar ett högt pris. Med tiden blir alkoholen hennes bästa vän.

Småland

Ester Blenda föddes 31 mars 1891, och hon sa själv att det var Småland som var hennes barndomshem. Hennes far var från Kronobergs län och ägde bostäder i både Stockholm och Småland, vilket gjorde att Ester Blenda växte upp växelvis i Stockholm och Småland. Det var på gården i Småland hon kunde leka fritt, vara utomhus, cykla snabbt och upptäcka. Hennes familj bestraffade dock hennes otaliga upptåg, bland annat genom att skicka henne ett år till sin farbror, som var kyrkoherde utanför Gislaved. Trots ibland fysiska bestraffningar ändrar sig inte Ester Blenda, och får dåliga betyg i allt förutom uppsatsskrivande i svenska.

Senare i livet kom Ester Blenda att bli god vän med smålandsbördiga författaren Elin Wägner. Det är genom Elin Wägner som Ester Blenda blir en av “pennskaften” i nätverket för kvinnliga journalister, “Ligan”.

Presshistoria

1914 tar hon plats som piga på en större gård i Sörmland under falskt namn och skriver presshistoria som Sveriges första wallraffare och undersökande journalist. Hon är med och fäller en svensk regering, strider för kvinnlig rösträtt, lever ett halvår i Lappland med samerna och tar tjänst som nomadlärarinna för att sprida kunskap om befolkningen i norr. Själv fotograf blir hon tidigt medveten om bilden som kommunikationsmedel, utvecklar bildreportaget och skriver artiklar där hennes egna upplevelser spelar en stor roll. Det stora bildmaterial som finns är unikt, något vi i dagens digitaliserade värld tar för givet, men ovanligt under det tidiga 1900-talet då många endast fotograferades någon enstaka gång i sitt liv.

Författare och äventyrerska

Ester Blenda Nordström utvecklar resereportaget som genre och med ett starkt socialt samvete. Det är den vanliga människans liv, och ofta umbäranden, som intresserar henne. Hon räddar hela byar från att svälta ihjäl under finska inbördeskriget, reser med minimal kassa i Amerikaemigranternas spår, färdas på mula över Anderna och skriver ett flertal reportage för Vecko-Journalen. Hon tillbringar även flera år på Kamtjatka där hon ingår ett skenäktenskap med entomologen René Malaise för att bli del av en vetenskaplig expedition. Ester Blenda skriver även barnböcker som blir till förebilder för Astrid Lindgrens Madicken och Pippi Långstrump.

Boken “En rackarunge” om den busiga flickan Ann-Mari, en annorlunda flickhjältinna, kommer ut år 1919, 50 år före Astrid Lindgrens Madicken med liknande omslag. Boken blir en succé och Ester Blenda Nordström kommer att skriva fyra delar till.

Bränner ljuset i båda ändar

I 40-årsåldern förverkligas Ester Blendas dröm om en egen gård då hon får möjlighet att hyra en gård i Sörmland, där skapar hon sitt första egna hem. Men det blir inte en lycklig tid. Hon dricker, har dåligt med pengar och säljer sitt portsrätt av Anders Zorn för att klara sig. Hon drabbas även av en stroke. Hon lämnar gården och bor resten av sitt liv i en lägenhet på Vikingagatan 34 i Stockholm där det är Carin Waern Frisell som tar hand om henne. Hon dör 15 oktober 1948, endast 57 år gammal.

Om utställningen

Att levandegöra hennes liv

Utställningen har fått tillgång till ett unikt och varierat material som sällan eller aldrig visats tidigare; över 800 fotografier, Anders Zorns porträtt av Ester Blenda, kärleksbrev, krognotor från festkvällar med Albert Engström, kläder och föremål som hennes Royal Enfield motorcykel och hennes egen klippbok med artiklar. Avgörande för utställningen har varit tillgången till en bildskatt av privata fotografier via Ester Blendas familj. Inför arbetet med filmen Ester Blenda (2016) gick filmregissör Anna Hylander, själv släkting till Ester Blenda Nordström, igenom det stora antalet fotografier som förvarades i en gammal koffert tillsamman med andra mementos. Under ett par års tid ägnade hon sig åt ett detektivarbete för få svar på vem bilderna föreställde, när de var tagna och var.

15 scener ur hennes liv

Utställningen Ester Blenda! byggs upp med 15 nyckelscener ur hennes liv som skildrar händelser och de olika identiteter som hon skapar för sig själv. Utgångspunkten är ett av de många porträtten, som tillsammans med föremål och kläder bildar en scen. Scenerna följs av Fatima Bremmers texter, som skrivits särskilt för utställningen och bygger på citat, brev och kärleksbrev. De ca 200 bilder som visas på utställningen är reproduktioner i stort format, tidens fotografier var små och fanns ofta endast i ett exemplar. Scenen med titeln Satpojken visar ett barndomsporträtt med en flicka i klänning och med rosett i håret och i Motorcykelkvinnan står hennes Royal Enfield som blev en del av den identitet som hon skapade för sig själv, den unga kvinnan i byxor och motorcykelkläder som gjorde utflykter utanför stan med Carin Waern Frisell, den identitet som skapade ögonblick av frihet.

Utställningen är ett samarbete med Kalmar Slott, Kalmar läns museum och kulturproducent Charlotte Aaby Hertzman.

Ester Blenda!: Del av utställningen
Ester Blenda!: Introduktion av utställningen
Ester Blenda!: Kvinna tittar på utställningen
Ester Blenda!: Motorcykel